درمان خانگی سرماخوردگی کودکان + علائم سرماخوردگی در بچه ها

درمان خانگی سرماخوردگی کودکان

عفونت کردن بینی تا آخر گلوی یک کودک را سرماخوردگی کودکان می گویند. کودکان از طریق میکروب های آلوده به این عفونت دچار می شوند. ویروس هایی که سبب ایجاد عفونت در کودکان می شوند بسیار متنوع هستند و باید آگاه بود این ویروس ها انتقال میایند. دوران کودکی به ویژه نوزادی به دلیل کامل نشدن سیستم دفاعی بدن بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرند. و همین عامل میتواند دلیل بروز بیماری های بسیاری در کودکان باشد که یکی از آن ها را میتوان جوش های ریز روی بدن کودکان نام برد.

والدین موظف هستند کودکان را از شرایطی که سبب بیمار شدن آن ها می شود دور نگه دارند و از آنها مراقبت نمایند. بیمار شدن کودکان ابتدا با کسالت و ناتوانی آغاز می شوند. سپس این بیماری علائم‌ دیگری چون گلودرد، تب و غیره را به همراه دارد. اگر شدت سرماخوردگی زیاد باشد امکان دارد علائم خلط در گلو و حلق را نیز از خود نشان دهد.

همه چیز درباره سرماخوردگی کودکان و روش های درمان خانگی آن

قابل توجه است با ورود ویروس های راینو به بدن کودک احتمال بیمار شدن او به سرماخوردگی بیشتر می شود. اکثر والدین گمان می کنند آنتی‌بیوتیک ها بهترین گزینه برای درمان سرماخوردگی کودکان آنها است. اما باید گفت این داروها در مقابل ویروس ها بی تأثیر هستند و فقط روی باکتری ها اثر گذارند.

آنتی‌بیوتیک ها در سرماخوردگی زمانی استفاده می شود که سن کودک بسیار پایین باشد. چراکه نوزادان از سیستم ایمنی بسیار ضعیفی برخوردار هستند. اما کودکان که مرحله نوزادی را سپری کرده اند بیماری سرماخوردگی برای آن ها بیماری خطرناکی نیست و طی مدت کمتر از ۲ هفته به بهبودی کامل می رسند. پیشنهاد میکنیم مقاله جدول قد و وزن نوزاد دختر را بررسی کنید تا اطلاعات جامع تری راجب این موضوع به دست آورید.

علائم سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی کودکان می تواند علائم و نشانه هایی داشته باشد که بسته به شدت بیماری متفاوت است. در ادامه مطالب علائم را به طور کامل بیان می کنیم:

• آبریزش کردن بینی
  • آبریزش کردن چشم
  • عطسه
  • کسالت
  • تب داشتن
  • درد در ناحیه گلو
  • سرفه های پی در پی
  • کاستن اشتها

شاید متوجه شده اید علائم سرماخوردگی بیشتر ناحیه سر و گلو را در بر می‌گیرد. اگر شدت سرماخوردگی زیاد باشد احتمالاً اسهال و استفراغ را در کودکان مشاهده می کنید. هنگامی که بدن کودکان با ویروس سرماخوردگی درگیر شود علائم و نشانه های اولیه ای چون خارش گلو، ریزش آب بینی و عطسه دیده می شود. کودکان در اوایل بیماری بسیار کسل و بی حوصله می شوند و درد در اعضای بدن خود احساس می کنند.

اگر کودک شما با تب روبر شد بهتر است در مرحله های اول با پایین آوردن تب نوزاد در خانه آشنا باشید و اگر تب شدید بود در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

ترشحاتی که از بینی خارج می شود ابتدا مایعات سفید رنگ است و به مرور زمان به رنگ سبز یا زرد تبدیل می شود. اما گاهی والدین تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا را نمی دانند. امکان دارد کودک آنها به آنفلوانزا مبتلا شده باشد به دلیل تشابه زیاد این دو بیماری از او غافل شوند و عواقب ناخوشایند برای کودک آنها پیش آید. در نتیجه اگر علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید بدانید این بیماری چیزی بیشتر از یک سرماخوردگی کودکان کوتاه مدت است و باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم آنفولانزا در کودکان که با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شوند

• اگر کودک در سنین کمتر از ۱ سال دچار تب شد آن را جدی بگیرید.
  • کودک به سختی تنفس بکشد به نحوی که زمان تنفس لبه های بینی او گشادتر شود.
  • سر خود را روی سینه کودک بگذارید اگر علائم خس خس را شنیدی علائمی بیش از سرماخوردگی است.
  • اگر کودک به سختی نفس بکشد به حدی که در حالت دم و باز دم دنده های او نمایان شود.
  • رنگ لب های کودک در اثر بیماری کبود شود.
  • کاستن اشتها و کمبود آب بدن
  • درد در ناحیه گوش
  • بی خواب شدن
  • بی قراری های مکرر
  • بیماری کودک روز به روز شدت پیدا کند.
  • اگر مدت بیشتر از ۲۱ روز سرفه کردن کودک ادامه داشته باشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

166748719198

درمان سرماخوردگی کودکان در منزل

سرماخوردگی کودکان تنها بیماری است که تأثیر بدی در کودکان ندارد و بهتر است به مرور زمان و بدون استفاده از داروهای شیمیایی درمان شود. ولی اگر فرزند شما یک بچه بیش فعال باشد به دلیل فعالیت بالای او شاید روش های خانگی بتوانند در درمان سرماخوردگی کودک تاثیر خوبی داشته باشند. در ادامه مطالب راه کارهای خانگی مؤثر برای بهبود سرماخوردگی ارائه شده است تا با بکار بردن آنها این بیماری مرحله تسکین آن تسریع شود‌.

ترکیب عسل و آب‌لیمو برای درمان خانگی سرماخوردگی بچه ها

ترکیب عسل و آب‌لیمو درمانی مؤثر برای تسکین گلودرد و سرفه های مکرر است. اما باید دقت کنید کودکانی که سن آنها از مرز یک سالی نگذشته است استفاده از این روش برای او تجویز نمی شود. زمان مصرف این داروی خانگی قبل از خواب است.

مصرف مواد حاوی ویتامین C

استفاده از محصولات یا میوه هایی که سرشار از ویتامین است می‌تواند دوره درمان را کوتاه کند. ویتامین Cدر درمان سرفه و عطسه داروی بسیار مؤثر است. از محصولاتی چون پرتقال، گریپ فروت و غیره بیشتر استفاده کنید چراکه سرشار از این ویتامین است و در پیشگیری و درمان سرماخوردگی کودکان کارساز است.

بیشتر بخوانید: علت خون دماغ شدن کودکان

مرطوب نگه داشتن راه های تنفسی

مرطوب کردن اعضای بدن که برای تنفس درگیر هستند می تواند دوره درمان را بکاهد. دوش آب گرم می تواند راه‌کاری برای مرطوب کردن راه های تنفسی باشد.

دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور برای کودکان بهترین گزینه برای مرطوب کردن اندام های تنفسی است.

استراحت کردن

برای کودکان داشتن خواب تکمیلی چه در دوره بیماری چه بعد از بهبودی در کاستن دوره درمان کمک زیادی می کند. برای کودک داشتن ساعت خواب مشخص و خواب شبانه مناسب می تواند در پیشگیری از سرماخوردگی کودکان مؤثر باشد.

گرم نگه داشتن بدن و درمان سریع سرماخوردگی بچه ها

با گرم نگه داشتن بدن، بدن دیگر نیاز نیست برای حفظ حرارت متناسب بدن انرژی صرف کند. گرم نگه داشتن بدن دوره درمان را کوتاه می کند.

مصرف مواد غذایی مقوی

مصرف غذاهای گرم و مقوی می توانند دوره درمان را بسیار کوتاه کنند. خوردن سوپ در درمان اندام های تنفسی و بهبود آن بسیار مؤثر باشد. همچنین خوردن سوپ، ترشحات بینی را می کاهد و سبب حذف ویروس ها در بدن می شود.16674872491

مصرف مایعات

مصرف مایعات به ویژه مایعات گرم کودک را در تسریع روند دوره درمان بیماری یاری می دهد. این مایعات از خروج میکروب ها از بدن، سیستم دفاعی بدن کودک را کمک می کند.

بیشتر بخوانید: درمان جای زخم روی صورت کودکان

آب نمک و تاثیر آن در بهبودی کودکان سرما خورده

آب نمک و غرغره آن در درمان گلو مؤثر است و مانع از تحریک گلو می شود. برای این کار مقداری مناسب نمک را با آب ولرم مخلوط کنید و گلو را با آن غرغره کنید. برای بهبود گلو هرگز از نمک زیاد استفاده نکنید.