درمان خانگی آفت دهان کودکان و علت آفت مکرر دهان در کودکان

درمان خانگی آفت دهان کودکان

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های عفونی و باکتریایی مربوط به دهان و دندان در کودکان و نوزادان آفت دهان است. زخم و التهابات ناشی از این نوع بیماری برای کودکان و نوزادان بسیار دردناک و عذاب‌آور است. در بسیاری از موارد ممکن است التهابات ناشی از این نوع بیماری در نواحی مختلف دهان از جمله لثه، زبان و پشت گونه‌‌ها پدیدار شود.

وجود زخم‌های التهابی آفت در دهان کودکان و نوزادان باعث بروز اختلالات بسیاری در جویدن و بلع غذا می‌شود. به همین جهت باید هر چه زودتر نسبت به درمان آفت دهان کودکان اقدام کنید. در ادامه این مقاله بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های خانگی درمان آفت دهان کودکان و نوزادان شیرخوار را به صورت کامل شرح می‌دهیم.

آفت دهان کودکان یا زخم کانکر چیست؟

در حالت کلی آفت نوعی زخم عفونی به شکل گرد با رنگ زرد یا سفید است. حاشیه این نوع التهابات عمدتا با هاله قرمز رنگی احاطه شده و اغلب در نواحی مختلفی از دهان به خصوص گونه‌های داخلی، لثه و زیر زبان به وجود می‌آیند. این نوع زخم‌ها مسری نبوده و بر خلاف تب‌خال روی بافت خارجی لب نیز به وجود نمی‌آیند.

زخم‌های آفت دهان احساس سوزن‌ سوزن‌ شدن یا سوزش بسیار جزئی را در محل خود ایجاد می‌کنند. آفت دهان کودکان و نوزادان بیماری چندان جدی نبوده و با انجام برخی راهکارهای درمانی ساده نیز می‌توان به راحتی آن‌ها را درمان کرده و از بین برد.

علت بروز آفت دهان در کودکان و نوزادان

آفت دهان در کودکان از جمله بیماری‌های عفونی است که علت و دلایل زمینه‌ای بسیاری دارد به عنوان مثال سرماخوردگی کودکان نیز میتواند باعث بروز این عارضه شود. از رایج‌ترین عوامل موثر در ایجاد این نوع بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• زخم‌های داخل دهان
  • ضعیف بودن بهداشت دهان و دندان
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • حساسیت‌های غذایی
  • رژیم غذایی نادرست

وجود برخی عادات بد در رژیم غذایی و تغذیه کودکان از اصلی‌ترین دلایل بروز زخم‌های عفونی همچون آفت در محیط دهان و دندان است. شما به عنوان یک مادر خوب باید بهترین زمان از شیر گرفتن کودک را بدانید، همچنین کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن مانند ویتامین B12، آهن و اسید فولیک نیز از دیگر عوامل بروز آفت دهان هستند.

موارد فوق هر کدام در بروز و تشدید بیماری آفت دهان کودکان تاثیر بسیار زیاد دارد. برای درمان آفت دهان کودکان و نوزادان بهتر است هر چه زودتر روش‌های درمانی خانگی را که در ادامه معرفی می‌کنیم را انجام دهید تا در کوتاه‌ترین زمان این بیماری به صورت کامل درمان شود.

راهکارهای درمان آفت دهان کودکان و نوزادان در خانه

اگر کودک شما هم دچار بیماری رایج آفت دهان شده است، نیازی به خرید داروها و قرص‌های شیمیایی نیست، با استفاده از مواد طبیعی می‌توانید در کمترین زمان و بدون هیچ گوه عوارض جانبی زخم‌ها و التهابات آفت را درمان کنید.

راهکارهای خانگی بسیاری برای درمان آفت دهان کودکان و نوزادان وجود دارند، اما در میان این راهکارها باید مفیدترین و موثرترین آن‌ها را به عنوان روش درمانی انتخاب کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های خانگی درمان آفت دهان کودکان را معرفی می‌کنیم. اگر علاقه مند بودید پیشنهاد میکنیم مقاله درمان جای زخم روی صورت کودکان در خانه را نیز مطالعه کنید.

ترکیب عسل و زردچوبه

عسل و زردچوبه دو ماده طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و خاصیت ضد باکتری بسیار قوی دارند. ترکیب این دو ماده با یکدیگر بهترین ترکیب طبیعی برای درمان آفت دهان کودکان و نوزادان است. اگر کودک و یا نوزاد شما هم از خوردن داروها و مواد گیاهی تلخ مزه خودداری می‌کند ترکیب عسل و زردچوبه می‌توان بهترین ترکیب برای درمان سریع آفت دهان کودک دلبند شما باشد.

بیشتر بخوانید: علت خون دماغ شدن کودکان در خواب

برای استفاده از ترکیب عسل و زردچوبه ابتدا مقداری از آن را روی گوش پاک کن تمیز یا مقداری پنبه ریخته و سپس به آرامی روی زخم‌های آفت قرار داده و به آرامی فشار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.

نارگیل بهترین میوه برای درمان سریع آفت دهان کودکان و نوزادان

شیر موجود در نارگیل منبعی سرشار از ویتامین و پروتئین است، همچنین این ماده مغذی خاصیت ضدعفونی بسیار قوی داشته و می‌تواند بسیاری از زخم‌های عفونی و قارچی موجود در نواحی مرطوب  از بدن از جمله آفت دهان کودکان و نوزادان را در کمترین زمان درمان کند.

غرغره کردن شیر نارگیل به صورت روزی حداقل دو بار می‌تواند در مدت بسیار کوتاهی تمامی آفت‌های بزرگ و کوچک موجود در دهان کودک شما را به صورت کامل از بین ببرد.

درمان آفت دهان کودکان و نوزادان با روغن حیوانی تازه

روغن حیوانی یکی دیگر از مواد طبیعی با خاصیت بالای آنتی باکتریال است. در حقیقت روغن حیوانی بلافاصله بعد از نفوذ به بافت آفت دهان سریعا درد و سوزش ناشی از آن را از بین برده و باکتری‌ها و عفونت‌های موجود در زخم را نابود می‌کند. البته برای اینکه کودک شما با اشتیاق بیشتری این کار را انجام دهد بهتر است از کره روشن شده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان دندان درآوردن کودکان

تسکین درد و سوزش آفت دهان کودکان با کشک

کشک حاوی مقادیر بالای ماده‌ای به نام باترمیلک استو باترمیلک‌ها از فعالیت، رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها در داخل بدن جلوگیری می‌کنند، به همین جهت بسیاری از متخصصین طب سنتی نیز خوردن کشک را برای درمان آفت دهان کودکان و نوزادان پیشنهاد می‌کنند.

برگ ریحان بهترین گیاه برای درمان آفت

برگ ریحان یکی دیگر از گیاه‌های پرخاصیتی است که به دلیل داشتن مواد ویتامینه و خاصیت ضدعفونی بالا همواره در درمان بسیاری از بیماری‌ها و التهابات عفونی از جمله آفت دهان استفاده می‌شود. جویدن این گیاه باعث می‌شود تا تمامی باکتری‌های موجود در دهان و حتی داخل آفت از بین رفته و در نتیجه زخم‌ها و التهابات عفونی داخل دهان نیز درمان شود.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن تب کودکان در خانه

درمان آفت دهان نوزاد با جوش شیرین

جوش شیرین بهترین ترکیب برای درمان آفت دهان نوزاد است. این ترکیب به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی بسیار بالا می‌تواند در کمترین مدت تمامی زخم‌های آفت را درمان کرده و از بین ببرد.

نوزادها به دلیل داشتن بدنی ضعیف و حساس همواره توانایی تحمل دردهای کوچک را ندارند، به همین دلیل در بسیاری از اوقات از جوش شیرین برای تسکین سریع درد و سوزش ناشی از آفت دهان نوزاد استفاده می‌شود. البته این ماده خاصیت ها و کاربرد بسیاری دارد به عنوان مثال تعیین جنسیت با جوش شیرین یکی از کاربرد های آن می باشد.

درمان آفت دهان نوزاد

سخن نهایی

آفت دهان یکی از بیماری‌های عفونی رایج در بین کودکان و نوزادان است. به دلیل وجود برخی حساسیت‌های دارویی در کودکان و نوزادان استفاده از برخی داروها ممکن است عوارض جانبی زیادی را به دنبال داشته باشد. بهترین راهکار برای درمان آفت دهان کودکان و نوزادان استفاده از مواد گیاهی و طبیعی است.